Farlig avfall på avfallsmottak – befaring og veiledning
Det er mange krav et avfallsselskap skal forholde seg til, spesielt når det gjelder håndtering og lagring av farlig avfall. Ofte kan man se seg blind på egen drift og arbeidsplass. Mange lurer på om det de gjør er godt nok, eller om andre i bransjen har bedre løsninger. Flere avfallsselskaper benytter derfor Nomiko for å få en ekstern vurdering av organisering og lagring av farlig avfall.
Ved en ekstern vurdering av Nomiko får kunden råd og innspill til hvilke forbedringer som kan gjøres for å overholde krav stilt i regelverk og tillatelse, og for å ivareta helse, miljø og sikkerhet på en best mulig måte. Mange benytter også denne tjenesten for å være best mulig forberedt til eventuelle tilsyn fra myndighetene.
Nomiko besøker årlig flere avfallsanlegg i hele landet, og har derfor god innsikt i hvordan avfallsanlegg og gjenvinningsstasjoner driftes. Denne erfaringen, sammen med kunnskap om hvilke krav som stilles i regelverk som avfallsforskriften og internkontrollforskriften, er svært relevant når befaring og gjennomgang utføres.
En ekstern vurdering starter ved at vi avklarer omfanget av oppdraget. Kunden er selv med på å sette rammene for hva fokusområdene skal være og hvor grundig vi skal gå til verks. Noen kunder ønsker at vi starter med en gjennomgang av relevante skriftlige instrukser og risikovurdering, for deretter å gjennomføre befaring på farlig avfallsmottaket. Andre ønsker at vi gjør en grundig gjennomgang av organisering, plassering, emballering og merking av farlig avfall. Her tilpasser vi oss kundens behov. Underveis på befaringen gir våre erfarne rådgivere råd og innspill til hva som kan forbedres. Eksempelvis ser vi på plassering av farlig avfall, spesielt med tanke på brannrisiko, lagring av batterier, gassbeholdere, ukjent farlig avfall og uønskede fraksjoner som pyroteknisk avfall.
I etterkant utarbeides det et notat som beskriver funn og observasjoner samt en punktvis liste med forslag til forbedringer. Om det er ønskelig med en mer omfattende gjennomgang, vil en fyldigere rapport bli utarbeidet.
Tilbakemeldingene vi får fra våre kunder er at det er nyttig at noen utenifra kommer på besøk, stiller relevante spørsmål, snakker med de ansatte og ser på hvordan mottak, håndtering og lagring av avfall fungerer i praksis.
Høres dette interessant ut? Ta gjerne kontakt for mer informasjon og et uforpliktende tilbud.
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!